مقالات

۷ عدد از پرطرفدارترین صنایع دستی در ایران

صنایع دستی  پرطرفدار در ایران

ایران یکی از غنی ترین میراث های هنری در جهان را داراست و در عرصه های هنری مختلف حرف های زیادی برای گفتن دارد. تاریخ معماری، سفالگری، فلزکاری، میناکاری، نقاشی و بافندگی در ایران تاریخی شگفت انگیز و قدرتمند است که توجه عده ی زیادی را از سراسر جهان به خود جلب کرده است.

ایران، کشوری با غنای هنری

برای آشنایی بیشتر با پرطرفدارترین صنایع دستی ایران و مسیر رو به رشد این میراث ارزشمند، هنرسرا شما را به مطالعه ی این مطلب دعوت می کند.

پرطرفدارترین صنایع دستی ایران کدامند؟

هنر در ایران در دوره های مختلف تاریخی و سیاسی تحت تاثیر هنر و تمدن اقوام و کشورهای مجاور بوده است. اما در بخش هایی از تاریخْ اقوام ایرانی پیشرو بوده و با تکیه بر توانمندی ها و خلاقیت های خود سبک هایی نو رقم زدند. پیشینه ی هنر و ساخت صنایع دستی هنری در ایران بسیار دور و دراز بوده و تعدد سبک ها و صنایع مختلف در آن بی شمار است که برخی برجسته تر و شناخته شده تر از برخی دیگر هستند.

هفت عدد از پرطرفدارترین صنایع دستی ایران را که در دنیا شناخته شده هستند در این مقاله خواهید شناخت و با ویژگی های منحصر به فرد آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

پرطرفدارترین صنایع دستی در ایران

فرش ایرانی

غربی ها ایران را با فرش ایرانی می شناسند و در اولین بازدید خود از کشور ما سراغ فرش های اصیل با طرح های چشم نواز ایرانی را می گیرند. پازیریک فرش ایرانی کشف شده در محوطه ی باستانی سیبری است که قدمت آن به بیش از 500 سال قبل از میلاد می رسد و  به عنوان اولین فرش ایرانی شناخته می شود.

برجسته ترین و زیباترین طرح و نقش هایی که در فرش ایرانی بافته می شوند شامل طرح های اسلیمی، بته جقه، شاه عباسی، افشان، ترکمن و طرح شکارگاهی هستند که در شهرهای مختلف ایران بافته می شوند. انواع فرش های دستبافت قدیمی نیز به عنوان صنایع دستی گران بها و ارزشمند در اندازه ها و طرح های متفاوت موجود هستند و افراد به عنوان هنر اصیل و ماندگار آن ها را با قیمت بالا خریداری می کنند.

کیفیت نخ و پشم به کار رفته در فرش ایرانی و تعداد گره ها در آن از جمله ویژگی های مهمی ست که فرش ایرانی را به مرغوب ترین و با دوام ترین فرش ها تبدیل می کند.

برای خرید فرش ایرانی می توانید به گالری های آنتیک فروشی یا فروشگاه های صنایع دستی ایرانی مراجعه کنید و با تحقیق و بررسی فرش دلخواه خود را خریداری کنید.

فرش ایرانی پرطرفدار

میناکاری

اگر در بازارهای سنتی شهر اصفهان قدم زده باشید در گوشه گوشه ی آن اشیا و لوازم میناکاری شده را به وفور دیده اید. مینا کاری هنر زینت بخشی به فلزات ارزشمند مانند مس و نقره و طلا با رنگ های سحرآمیز است که به شکل های مختلف صورت می گیرد و برای تثبیت رنگ در حرارت مشخصی پخته می شود. مینای مشبک، مینای مرصع، مینای شکری و مینای خانه بندی از زیباترین طرح های مورد استفاده توسط هنرمندان میناکار هستند که هرکدام قاعده و قوانین خود را داشته و نمای متفاوتی حاصل می کنند.

این هنر قدمتی 5000 ساله دارد و امروزه همچنان هنرمندان میناکار با ایجاد طرح های نو در ظروف و اشیای مختلفی نظیر گلدان، بشقاب، دیوارکوب، زیورآلات و سایر اشیای فلزی، سفالی و شیشه ای به آن جلوه ای تازه می بخشند.

پیشنهاد هنرسرا:  +49 آثار هنری دست ساز فوق العاده برای هدیه

آبی، لاجوردی، فیروزه ای، سبز و سفید از محبوب ترین رنگ های مورد استفاده در میناکاری هستند که در کنار هم تصویری خیره کننده ارائه می دهند.

میناکاری ایران پرطرفدار

نقاشی مینیاتور

مینیاتور هنری ست که در آن هنرمند با رنگ های منحصر به فرد، موارد گران بها مانند طلا و نقره و تکنیک های تخصصی نقاشی آثاری در مقیاس های کوچک خلق می کند. این نوع نقاشی جزییات بی شماری دارد و در قدیم روی عاج و استخوان حیوانات کشیده می شد، اما امروزه در مقیاس های متفاوت و روی اشیای متنوع از جمله مقوا، کاغذ، شیشه، چوب و غیره نیز رسم می شود.

مینیاتور را می توان در کتب و نسخه های خطی قدیمی شاهنامه، دیوان حافظ و کتاب های تاریخی نیز پیدا کرد. رزم های شاهنامه، بزم های مشهور تاریخی و داستان های اساطیری و عاشقانه مانند لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و .. در قالب مینیاتور به زیبایی شگفت انگیزی به تصویر کشیده شده اند.

هنر نقاشی مینیاتور از پرطرفدارترین صنایع دستی ایرانی در غرب است که توسط علاقه مندان به هنر و تمدن بسیار تحسین می شود و به عنوان نقاشی ایرانی و شرقی گران بها شناخته می شود.

نقاشی مینیاتور از صنایع پرطرفدار ایران

 فیروزه کوبی

فیروزه سنگی ارزشمند، کمیاب و فوق العاده خوشرنگ است که در ایران شهر نیشابور را خاستگاه آن می دانند. هنر فیروزه کوبی نیز به کنار هم قرار دادن تکه های بسیار ریز این سنگ گران بها روی فلزاتی همچون مس و برنج گفته می شود که به وسیله ی لاک مخصوص آن ها را به هم می چسبانند.

قندان فیروزه کوبی، سینی فیروزه کوبی، گلدان فیروزه کوبی و سایر ظروف فیروزه کوبی از جمله آثاری هستند که هنرمندان اصفهانی و خراسانی به زیبایی هر چه تمام تر تولید کرده و به عنوان صنایع دستی تخصصی ایران به جهانیان عرضه می کنند.

برای تهیه ی پرطرفدارترین صنایع دستی ایران مانند اشیا و لوازم فیروزه کوبی با دوام و با اصالت، به وب سایت هنرسرا مراجعه کنید و از تنوع و تخصصی بودن محصولات آن لذت ببرید.

صنایع دستی فیروزه کوبی در ایران

قلم زنی

یکی دیگر از پرطرفدارترین صنایع دستی ایران که زیبایی تماشایی دارد، “قلم زنی” است. قلم زنی به ایجاد نقوش و طرح های معنادار و اصیل روی انواع مختلف فلزات با ارزش نظیر طلا، نقره، برنز، مس و برنج است که به وسیله ی قلم و چکش ظریف و مخصوص این کار انجام می شود.

قلم زنی هر بسیار دقیق و ظریفی ست که نیاز به مهارت، تسلط و خلاقیت بالایی داشته و دقت و شکیبایی زیادی می طلبد. تکنیک های ویژه ای در قلم زنی به کار گرفته می شوند که هرکدام از آن ها با هدف خاصی بوده و در نتیجه ی کار تاثیر بسزایی دارند.

تنگ قلم زنی، شکلات خوری قلم زنی، سینی قلم زنی و قندان قلم زنی پرکاربردترین محصولات قلم زنی شناخته می شوند که بی نظیرترین نمونه های آن را در هنرسرا می توانید خریداری کنید.

خاتم کاری

در لیست پرطرفدارترین صنایع دستی ایران خاتم کاری جایگاهی ویژه دارد و به علت ظرافت و تخصصی بودن بیش از حد، بسیار مورد توجه افراد قرار می گیرد. به زبان ساده می توان گفت خاتم کاری هنر قرار دادن اجزای بسیار ریز هندسی با تعداد اضلاع متفاوت در کنار هم روی سطوح مختلف چوبی، فلزی و .. است.

پیشنهاد هنرسرا:  چیدمان دکوراسیون منزل با +20 صنایع دستی فوق‌العاده

این اشکال هندسی که به شکل تکه های خُرد شده هستند از جنس استخوان، عاج، چوب یا فلز هستند که به شکل موزاییک هایی ظریف کنار هم قرار می گیرند و در نهایت تصویری شگفت انگیز حاصل می کنند.

اگر در فضاهای سنتی به اطراف خود نگاه کنید حتما نمونه هایی از این هنر ارزنده را می بینید، سردر مساجد قدیمی، درب و پنجره های قدیمی در خانه های سنتی، ظروف مختلف تزیینی، تخته نرد، ساعت و بسیاری اشیای دیگر با هنر خاتم کاری به دست هنرمندان خلاق و متبحر ساخته شده است که هرکدام از جذابیت ویژه ای برخوردار هستند.

قلم کاری

قلمکار به چاپ طرح و نقش های منظم و موزون روی منسوجات گفته می شود که با دست و به وسیله ی مهرهای چوبی مخصوص صورت می گیرد. چوب گلابی بهترین چوب برای تهیه ی مهر قلمکار است که انعطاف خوبی برای کنده کاری دارد و صدها طرح از صحنه های شکار، بازی چوگان، بته و جقه، طرح گیاهان و جانوران و طرح های قدیمی و اصیل ایرانی را می توان روی آن ایجاد کرد.

رنگ استفاده شده برای این نوع چاپ روی پارچه نیز معمولا از پوست انار، پوست گردو، زردچوبه، زعفران و سدر به صورت طبیعی به دست می آید. در نهایت نیز طرح ها برای ثابت شدن روی پارچه ی رومیزی یا سفره های قلمکار بخارپز شده و خیس می خورند و مراحل نهایی را می گذرانند. اصفهان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان این نوع هنر در سراسر جهان است که برجسته ترین نمونه های قلمکار را در آن خواهید یافت.

ایران، خاستگاه هنرهای شکوهمندانه

صنایع دستی ایرانی همواره برای هنردوستان تحسین برانگیز بوده و جایگاه رفیعی در تمام دنیا از آن خود کرده است. مواد اولیه ی مورد استفاده برای تولید صنایع دستی، روش ها و فرایندهایی که برای تولید صنایع دستی به کار می رود، تنوع زیاد، کیفیت، دوام و ماندگاری بالای آن ها باعث می شود ارزش صنایع دستی ایران روز به روز افزایش یافته و مسیر رو به رشدی را طی کند.

برای آشنایی بیشتر با محصولات ساخت دست هنرمندان ایرانی و خرید به یادماندنی ترین هدایا و سوغات می توانید به هنرسرا، وب سایت تخصصی صنایع دستی ایران مراجعه کرده و از تنوع بالا، کیفیت برتر و قیمت مقرون به صرفه ی آن ها لذت ببرید. تجربه ی آشنایی با پرطرفدارترین صنایع دستی ایران و شناخت محصولات منحصر به فرد و ماندگار هنرمندان ایرانی تجربه ای شگفت انگیز و متفاوت برای هر ایرانی ست که او را با تاریخ و پیشینه ی هنر و تمدن این مرز و بوم آشناتر می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *