مقالات

معرفی 12 سوغاتی جذاب و ارزشمند ایران برای خارجی ها

سوغاتی جذاب و ارزشمند ایران

گشتن در بازارهای سنتی هرکدام از شهرهای ایران به قدری هیجان انگیز و پرجاذبه است که اگر ایده ای برای خرید سوغات نداشته باشید احتمالا برای خرید سوغات گیج خواهید شد! تنوع زیاد به خصوص در صنایع دستی ایرانی و شیرینی جات ایران گزینه های زیادی را پیش روی شما قرار خواهد داد و و انتخاب را دشوار خواهد کرد.

 اگر مسافر ایران هستید یا قرار است سوغاتی جذاب ایران را به خارجی ها معرفی کنید، هنرسرا در این مطلب 12 سوغاتی ایران برای خارجی ها را به شما معرفی خواهد کرد که از محبوب ترین سوغات شرق به حساب می آیند.

صنایع دستی ایران سوغاتی جذاب برای خارجی ها

در ایران صنایع دستی از هر نوعی که باشند به شکلی دریچه ی ورود به فرهنگ، زبان، سنت و آیین های اقوام گوناگون هستند که داستان ها و تاریخ این اقوام را در هرکجا که باشند روایت می کنند. صنایع دستی حتی برای ایرانیان یادآور مکان ها و آیین هایی ست که آن ها را با اصالت خود پیوند می زند و دنیایی از مفاهیم و معنا را با خود زنده نگاه می دارد.

از طرفی هنر، توانمندی و خلاقیت ایرانیان در صنایع دستی شهرها و روستاهای مختلف تجلی می یابد و این موضوع مزید بر علت می شود تا صنایع دستی به عنوان یکی از برترین سوغات ایران شناخته شود. بدیع ترین صنایع دستی ایران که می تواند بهترین سوغاتی ایران برای خارجی ها باشد را در ادامه بشناسید.

سوغات صنایع دستی ایران

قلم زنی

هنر قلم زنی حکاکی تصاویر زیبا و معنادار و طرح های متنوع هندسی، مناظر، حیوانات و نقش های بته جقه و اسلیمی و غیره روی فلزات ارزشمند برنج، نقره و مس است. هنر قلم زنی قدمتی دیرینه دارد و از روزگاران درو تا کنون روی اشیای مختلف کاربردی و تزیینی مثل بشقاب، سینی، قندان، شمعدان و .. انجام می شده. تهران، تبریز و مشهد از برجسته ترین آثار قلم زنی را در بازارهای سنتی و مدرن خود عرضه می کنند.

میناکاری

میناکاری هنر ظریف و پیچیده ی نقاشی روی اشیا با استفاده از رنگ های متنوع است که از دیرباز تا کنون در لیست زیباترین و پرطرفدارترین هنرها باقی مانده است و توجه گردشگران متعدد را به خود جلب می کند. ظروف میناکاری از جنس طلا، نقره و مس محبوب ترین متریال برای میناکاری هستند اما این هنر روی سفال هم انجام می شود و قیمت پایین تر دارد. صنعتگران اصفهانی مشهورترین میناکاران ایران هستند که این هنر را به سایر شهرها و کشورها صادر می کنند.

خاتم کاری اصفهان برای خارجی ها

به فرایند چیدمان حرفه ای قطعات کوچک چوب، استخوان و عاج در ابعاد ریز هندسی روی سطح اشیای مختلف از جنس فلز یا چوب، خاتم کاری گفته می شود که دقت، خلاقیت و شکیبایی زیادی می طلبد. محصولات خاتم کاری در طیف گسترده ای وجود دارند که محبوب ترین آن ها جعبه های جواهر، صفحه شطرنج، تخته نرد و ساعت و تابلوهای دیواری هستند.

پیشنهاد هنرسرا:  لیست 10 عدد از بهترین کارگاه قلمکاری در اصفهان

اصفهان به عنوان مهد خاتم کاری ایران نیز شناخته می شود و شما می توانید برای خرید آثار خاتم کاری از طریق فروشگاه های آنلاین صنایع دستی اصفهان مانند honarsara.com و یا گالری های موجود در جای جای اصفهان مراجعه کنید.

سفال و سرامیک

ایرانیان از بیش از 8000 پیش سفالگری می کردند و این هنر دیرینه هر روز رنگ و بوی تازه تری به خود می گیرد. یزد، همدان و کاشان از جمله شهرهای مطرح در سفالگری هستن و لالجین همدان نیز به عنوان پایتخت سفال و سرامیک ایران از جایگاه خاصی برخوردار است.

لیوان و ماگ های سرامیکی و سفالی رنگ شده می توانند به عنوان سوغات و یادگارهای ماندگاری برای گردشگران خارجی یا ایرانیان ساکن خارج از کشور باشند که همیشه یادآور قدیمی ترین سنت های ایرانی هستند.

سفال و سرامیک سوغات صنایع دستی ایران

تسبیح

شاید از نظر ما تسبیح ها نوعی صنایع دستی آمیخته با رنگ و بوی مذهبی و عرفانی هستند اما جالب است بدانید توریست های زیادی مجذوب این مهره های رنگارنگ شفاف و سنگ های ارزشمند به کار رفته در تسبیح می شوند و اغلب تمایل دارند تسبیح را به عنوان یادگاری ارزنده با سنگ های قیمتی و در اندازه ی کوچک و بدون ریسک شکستن یا خراب شدن به همراه خود ببرند.

کهربا، فیروزه و عقیق از زیباترین و قیمتی ترین سنگ هایی هستند که از آن ها تسبیح ساخته می شود.

برای خرید تسبیح می توانید به بازارهای قدیمی مشهد سری بزنید و یا در گالری های آنلاین معتبر آن ها را سفارش دهید.

پارچه و منسوجات دست دوز گرانبها

قلاب بافی، سوزن دوزی، ترمه، سرمه و پته از زیباترین و تاثیرگذارترین پارچه های تزیین شده با طرح و نقش های دست دوز هستند که در هرکدام از آن ها از با کیفیت ترین و اصیل ترین مواد اولیه استفاده شده است. ظرافت و زیبایی ابریشم و ترمه و نقش های متقارن پته را با هیچ ماشین آلات صنعتی دوزندگی نمی توانید ایجاد کنید و صنعتی ترین کشورهای دنیا در برابر پارچه های سوزن دوزی شده با دستان توانمند بلوچ ها سر تعظیم فرود می آورند. یزد، کرمان و زاهدان سه شهر مهم ترمه دوزی، پته دوزی و سوزن دوزی ایران هستند.

پارچه دست دوز گرانبها سوغات برای خارجی ها

قالیچه و گلیم ایرانی

گلیم و فرش ایرانی شناخته شده ترین آثار هنری ایران هستند که به عنوان سوغاتی ایران برای خارجی ها جذابیت دارند. بافندگان ماهر فرش در گوشه گوشه ی ایران خالقان ماهر گلیم و فرش ایرانی هستند که در سبک ها و اندازه های مختلف اقدام به بافت فرش و گلیم ایرانی می کنند. طرح های شاه عباسی، شکارگاه و بته و جقه از طرح های پرطرفدار و کهن فرش ایرانی به حساب می آیند.

زعفران سوغاتی فوق‌العاده برای خارجی ها

زعفران را جواهر سرخ ایران می دانند که سوغاتی ارزشمند است و به عنوان کالای صادراتی و سوغات معروف ایرانی به سایر کشورها صادر می شود. زعفران ایرانی در بسته بندی های کوچک و متنوع در بازار وجود دارد و مشهد بزرگترین تولیدکننده و عرضه کننده ی آن است.

فیروزه کوبی برای خارجی ها

فیروزه سنگ خوشرنگ و قیمتی کمیابی ست که در معادن نادر بعضی مناطق یافت می شود و نیشابور در ایران بیشترین معادن این گوهر ناب را داراست. از سنگ فیروزه برای ساخت تسبیح، زیورآلات و در برخی صنایع دستی استفاده می شود که جلوه ای بدیع و چشمگیر به آن ها بخشیده و از ارزشی والا برخوردار است.

برای خرید آثار فیروزه کوبی می توانید به گالری تخصصی هنرسرا مرکز خرید صنایع دستی اصیل ایرانی سری بزنید و برترین آثار فیروزه کوبی اصفهان را در آن خریداری کنید. گلدان فیروزه کوبی، قندان فیروزه کوبی، آجیل خوری و شکلات خوری فیروزه از زیباترین صنایع دستی با سنگ قیمتی فیروزه هستند که در هنرسرا خواهید دید.

پیشنهاد هنرسرا:  کاربرد و مزایای استفاده از ظروف مسی
سوغات گرانبهای صنایع دستی ایران

نقاشی

مینیاتور نقاشی ایرانی با پیشینه ی دور و دراز است که با تکنیک های خاص هنری روی دیوارها، تابلوها، کاغذ و انواع ظروف انجام می شود و می تواند به عنوان یک هدیه ی منحصر به فرد و سوغات ارزنده ی ایران معرفی شود.

بهترین مدل های مینیاتور به عنوان سوغات ایران برای خارجی ها نقاشی هایی ست که روی ظروف تزیینی و دیوارکوب ها کشیده شده و طرح اصلی آن بخشی از داستان های شاهنامه، تاریخ ایران و یا الِمان های ایرانی نظیر کاخ ها و ابنیه تاریخی را یادآور می شود.

ظروف نقره

از دوره ی ساسانیان به بعد استفاده از نقره برای تولید ظروف و آثار هنری رواج زیادی پیدا کرده و امروزه همچنان ظروف نقره در اشکال مختلف برای تزیین یا استفاده ی رسمی در مراسم ها و محافل گوناگون به کار می روند.

انجام حکاکی و چکش کاری یا سایر فرایندهای ای چنینی با استفاده از تکنیک های خاص روی ظروف نقره، این محصولات را ارزنده تر کرده و جلای دیگری به آن ها می بخشد. در شهرهای کهن ایران همچون یزد و اصفهان نقره کاری بخشی از فرهنگ انسان ها به حساب می آید و در دکوراسیون خانه ها آثار این هنر به خوبی مشهود است.

هنرسرا گالری آنلاین آثار صنایع دستی با ارائه ی کامل ترین و بی بدیل ترین ظروف نقره کاری، مس و پرداز، فیروزه کوبی، میناکاری و خاتم کاری شما را به دنیای چشم نوازی از آثار هنرمندان ایرانی دعوت می کند

ایران سرای سوغات ارزشمند

ایران کشوری غنی از فرهنگ و هنر است و مجموعه ای کامل از برترین سوغات را برای بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

از شیرینی های محلی گرفته تا آثار ماندگار و دست سازی که در این مقاله به آن ها اشاره شد همگی برای گردشگران از جذابیت خاصی برخوردار بوده و یادآور غنای فرهنگی و هنری ایران می باشند. خرد سوغات ایران برای خارجی ها بیشتر از اینکه سرگرم کننده باشد، حائزاهمیت بوده و به سفر آن ها معنا و مفهوم می بخشد. به همین خاطر صنایع دستی و دست سازه های ماندگار ایرانیان در لیست سوغات متنوع ایران به عنوان بهترین گزینه برای سوغات به شمار می آید.

برای خرید آثار صنایع دستی ایران و یا انواع اشیای کاربردی و زینتی منزل می توانید با مراجعه به هنرسرا، مرکز تخصصی ارائه دهنده ی صنایع دستی و سوغات ایران طیف وسیعی از آثار چشمگیر را مشاهده و خریداری کنید. تجربه ی خرید از هنرسرا تجربه ای لذت بخش و به یادماندنی از خرید سوغات ایرانی خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *