مقالات

15 شهر عالی برای خرید صنایع دستی خاص در ایران

شهرهای صنایع دستی ایران

صنایع دستی ایران از قدیمی ترین هنرهای آفریده شده به دست بشر بوده اند که هزاران سال پیش در گوشه و کنار شهرهای مختلف هرکدام به نوعی زاده شده اند. ممکن است با گذشت زمان شکل این هنرها یا روند تولید آن ها دستخوش تغییراتی شده باشد اما همواره ارزشمند و مورد علاقه ی عده ی زیادی از هنردوستان بوده اند و افراد برای تهیه ی آن ها به جای جای این مرز و بوم سفر می کنند.

در ادامه هنرسرا با معرفی 15 شهر عالی برای خرید صنایع دستی خاص در ایران نکات مهمی در این باره را به شما یادآور خواهد شد.

خرید صنایع دستی خاص ایرانی

اقوام مختلف ایران که در تمام دنیا با هنرشان شناخته شده هستند، هرکدام صنایع دستی اصیل و بی نظیری طراحی و تولید می کنند که در ادامه با منحصر به فردترین آن ها آشنا خواهیم شد و صنایع دستی برتر ایرانی را به تفکیک شهر به شما معرفی خواهیم کرد.

شهرهای صنایع دستی خاص در ایران - هنرسرا

صنایع دستی یزد

یکی از شهرهای تاریخی ایران که به ثبت سازمان میراث جهانی رسیده است و همواره در زمینه های فرهنگی و هنری پیشرو بوده است شهر یزد در مرکز ایران است. قدمت صنایع دستی و آثار باستانی این شهر به هزاران سال پیش می رسد و هنرمندان یزدی همچنان با خلاقیت و پشتکار در زمینه ی خلق صنایع دستی حرفی برای گفتن دارند.

در یزد می توانید مرغوب ترین انواع ترمه را که از الیاف مرغوب و درجه یک و در طرح و رنگ های بی بدیل بافته می شود را پیدا کرده و برای خرید سایر صنایع دستی نظیر ظروف مسی، سفال و سرامیک و قالی و زیلوهای قدیمی اقدام کنید.

صنایع دستی اصفهان

اغلب افراد اصفهان را مهد صنایع دستی ارزشمند و منحصر به فرد می دانند و آوازه ی هنر اصفهان و اصفهانی ها به گوش تمام دنیا رسیده است. از سوغات و شیرینی های لذیذ اصفهان گرفته تا صنایع دستی خوش رنگ و لعاب اصفهان همیشه مسافران را به وجد آورده و برای سفر به این شهر سحرآمیز تشویق کرده است.

صنایع دستی خاص اصفهان شامل ظروف و اشیای میناکاری، قلم زنی، سفره قلمکار، فیروزه کوبی، مینیاتور، مسگری و بسیاری اشیا و لوازم تزیینی و کاربردی دیگر می شود که در بازارهای جذاب این شهر و فروشگاه های اینترنتی معتبر صنایع دستی مانند www.honarsara.com به فروش می رسند.

صنایع دستی شهر اصفهان

صنایع دستی همدان

همدان شهر تاریخی و شگفت انگیز و مهد پیدایش تاریخ و تمدن ایران است که یکی از مقاصد مهم گردشگری به ویژه برای علاقه مندان به تاریخ و هنر ایران به شمار می آید. بخش مهمی از صنایع دستی خاص در ایران مربوط به شهر همدان است که عمدتا در شهر لالجین همدان تهیه و تولید می شود. “سفال لالجین” که شهرت جهانی دارد مرغوب ترین و با کیفیت ترین سفال ایران است که انواع مختلف آن با کاربردهای گوناگون به نحو احسن در همدان تولید می شوند.

به غیر از سفال، تولید صنایع دستی دیگر نظیر کاشی هفت رنگ، شیشه گری و ساخت ادوات و آلات موسیقی و ساز نیز در همدان رونق دارد.

صنایع دستی شیراز

شیراز شهر شور و عشق و هنر است که شاعران و هنرمندان متعددی با شهرت جهانی در آن متولد شده و رشد یافته اند. برای خرید صنایع دستی خاص در ایران اگر شیراز را انتخاب کرده اید می توانید با گشتی در بازار وکیل یا سر زدن به گالری های آنلاین صنایع دستی شیراز از مشاهده ی آثار خاتم کاری هنرمندان روی اشیای چوبی و فلزی مختلف، شیشه گری در انواع طرح ها و نقش های بی نظیر، جاجیم بافی و منبت کاری لذت ببرید و صنایع دستی ماندگار و اصیل مورد نظر خود را از میان آن ها پیدا کنید.

پیشنهاد هنرسرا:  لیست 10 عدد از بهترین کارگاه قلمکاری در اصفهان
صنایع دستی ماسوله

صنایع دستی شوش

شهر شوش از کهن ترین شهرهای ایران است که آثار مهمی از قدیمی ترین تمدن ها در جهان در آن پیدا شده و به ثبت رسیده است. این قدمت نه تنها به آثار باستانی که در صنایع دستی شوش نیز دیده می شود. کپوبافی و تولید محصولات کاربردی با حصیر، برگ درخت خرما و کامواهای رنگی، سرمه دوزی روی پارچه های گرانبها و حصیربافی از جمله قدیمی ترین صنایع دستی شهر شوش هستند که هنوز در لیست صنایع دستی خاص ایران قرار دارند.

صنایع دستی کرمان

شهر کرمان با شیرینی کلمپه و صنایع دستی گران قیمت و خوش رنگ و لعابی به نام “پته” شناخته می شود. پته دوزی هنر دست کرمانی هاست که از مواد اولیه ی پشم و پنبه و نخ های پشمی رنگی و بسیار مرغوب تهیه می شود و فرایند تولید آن کاملا با دست می باشد. متریال مرغوب، زحمت زیاد و صبوری و مهارت بالایی برای پته دوزی نیاز است و همین امر پته را به محصولی ارزشمند با قیمت نسبتا بالا تبدیل می کند.

صنایع دستی مشهد

مشهد کلان شهر شرقی ایران است که بازارهای سنتی متعددی در گوشه گوشه ی آن وجود دارد و هرکدام با رنگ و بوی صنایع دستی خاص ایران مزین شده اند. صنایع دستی مشهور مشهد زیورآلات ساخته شده از سنگ های ارزشمند مانند عقیق، فیروزه، زمرد و غیره هستند که در کنار سایر صنایع دستی این شهر از جمله پوستین دوزی، قالیبافی، گلیم بافی و ارغوان بافی عرضه می شوند.

صنایع دستی بوشهر

کسانی که به شهر بوشهر سفر کرده اند به خوبی می دانند بخش بزرگی از بازارهای بوشهر به صنایع دستی این منطقه اختصاص دارد و صنایع دستی خاص و تماشایی ایران مانند گبه و گلیم، گیوه، عبا و لباس های محلی و لوازم حصیری در غرفه های صنایع دستی بوشهر به فروش می رسند.

بوشهر یکی از شهرهای قدیمی ایران است که هنوز حال و هوای قدیمی و بافت سنتی خود را حفظ کرده است و فرایند ساخت و تولید صنایع دستی خاص ایران را در این منطقه با حال و هوای منحصر به فرد می توانید ببینید.

شهرهای مناسب برای خرید صنایع دستی در ایران

صنایع دستی ارومیه

ارومیه از شهرهای زیبای ایران است که برای خرید صنایع دستی خاص و خیره کننده مقصد خوبی به حساب می آید. صنایع دستی اصیل ایران که در ارومیه می توانید بهترین نمونه های آن را پیدا کنید عبارتند از فرش دستبافت ارومیه با طرح و رنگ های بی نظیر و دوام بالا، اشیای منبت کاری شده به دست حرفه ای ترین هنرمندان منبت ایرانی، مجسمه های پیکرتراشی شده با ظریف ترین و دقیق ترین تکنیک ها و رودوزی و پارچه های طراحی شده با بهترین و منحصر به فردترین نخ ها.

صنایع دستی ارومیه

صنایع دستی زاهدان

زاهدان را می توان شهر محروم و در عین حال غنی ایران دانست که در یکی از خاص ترین صنایع دستی ایران نظیر و مانند ندارد. “سوزن دوزی” هنر اصلی دست اهالی سیستان و بلوچستان و زاهدان است که پیشینه ای دور و دراز دارد، زنان قدرتمند و خوش ذوق زاهدان با سوزن دوزی که به هنر تزیین پارچه با اشیای مختلف و طبق اصول و قواعد خاص است توانسته اند این هنر را به جهانیان معرفی کرده و صاحب سبک و نام در این عرصه شوند.

پیشنهاد هنرسرا:  12 صنایع دستی مناسب تازه عروس ها + نحوه خرید

انواع پارچه و لباس های خامه دوزی، سکه دوزی و آینه دوزی از نمونه های دیگر صنایع دستی خاص در ایران است که در زاهدان به شکل حرفه ای و تخصصی تهیه و تولید می شود.

صنایع دستی کرمانشاه

یکی از شهرهای مهم ایران برای خرید صنایع دستی خاص کرمانشاه است که در غرب کشور واقع شده. کرمانشاه از گذشته های دور به سرزمین تولید چرم با کیفیت و محصولات چرمی کاربردی متنوع مشهور بوده است و امروزه نیز محصولات چرمی، گیوه، قالی و گلیم این شهر از شهرت ویژه ای برخوردارند.

برای خرید محصولات چرمی ساخته شده با دست، کرمانشاه بهترین انتخاب است که با تنوع و تعدد صنایع دستی چرمی شما را به وجد خواهد آورد.

صنایع دستی خرم آباد

خرم آباد به عنوان یکی از مناطقی که هنوز عشایر و روستاییان زیادی در آن سکونت دارند و سبک زندگی روستایی و کوچ نشینی همچنان در اطراف آن رونق دارد، دارای صنایع دستی خاص و جذابی ست که بسیاری از ما ممکن است انواع آن را در خانه های خود داشته باشیم.

جاجیم، نمد، حصیر، گیوه و ورشو از زیباترین صنایع دستی خرم آباد هستند که در رنگ و اندازه های متنوع و از بهترین مواد اولیه تهیه می شوند.

صنایع دستی خرم آباد

صنایع دستی کاشان

قدمت شهر کاشان به بیش از هفت هزارسال می رسد و تاریخ نویسان متعددی معتقدند اولین تمدن یکجانشینی در این شهر به وجود آمده است. شاید به همین دلیل است که “فرش کاشان” صنایع دستی ارزنده و مثال زدنی این شهر به شمار می رود که با گذشت زمان روز به روز ارزشمندتر و برجسته تر می شود.

البته صنایع دستی خاص کاشان به فرش محدود نمی شود و موارد دیگری نظیر شعربافی، زری بافی و مخمل بافی را نیز شامل می شود.

صنایع دستی رشت

رشت زیبا شهر شمالی ایران در حاشیه ی دریای خزر است که با بازارهای مملو از غرفه های صنایع دستی خاص سنتی و مدرن حال و هوایی ساده و صمیمی دارد. حصیربافی، بامبوبافی، عروسک های کاموایی کوچک و بزرگ و بافتنی های پشمی از رایج ترین صنایع دستی رشت هستند که زیبایی و تنوع آن ها شما را شگفت زده خواهد کرد.

صنایع دستی رشت

صنایع دستی بندرعباس

در لیست شهرهای مهم ایران برای خرید صنایع دستی خاص ایران، بندرعباس به عنوان خاستگاه گلابتون دوزی و خوس دوزی جایگاه ویژه ای دارد. با دیدن لباس ها و پارچه های بندری رنگارنگ سبک و سنگین حتما به این هنر علاقه مند خواهید شد و برای خرید سایر صنایع دستی جذاب بندرعباس مانند پارچه های سوزن دوزی، کمه دوزی و شک بافی ترغیب خواهید شد.

برای خرید صنایع دستی خاص و منحصر به فرد ایران و ارج نهادن به هنر و تمدن اصیل ایرانی می توانید به هنرسرا مرجع تخصصی صنایع دستی خاص و اصیل ایرانی مراجعه کنید و کالای با کیفیت و تضمینی را با قیمت عالی خریداری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *