مقالات

6 راز عجیب تاریخی اصفهان

راز های اصفهان

شرط میبندم این 6 راز عجیب تاریخی اصفهان را نمیدونی

1. راز شیرهای سنگی در دو طرف پل سی و سه پل اصفهان، شیرهای سنگی قرار دارند که آرام و بی‌صدا نظاره‌گر ورود و خروج بازدیدکنندگان هستند. این شیرها که در دوره صفویه ساخته شده‌اند، دارای چشمانی هستند که قصه‌ای را بازگو می‌کنند که کمتر کسی به آن توجه کرده است. پس از غروب آفتاب، به چشمان این شیرها نگاه کنید! زوایای دید این شیرها طوری طراحی شده‌اند که نور مهتاب و چراغ‌های اطراف پل را منعکس می‌کنند و درخششی فوق‌العاده ایجاد می‌کنند. حتی امروز نیز، با وجود چراغ‌ها و پروژکتورهای مختلف، چشمان این شیرها همچنان می‌درخشند که به گفته حاضرین، از سنگ‌های منطقه بدخشان ساخته شده‌اند.

2. راز عدم تقارن شاه عباس یک ویژگی عجیب داشت که اطرافیان او را متحیر می‌کرد. او از تقارن در ساختار بناها اصلاً خوشش نمی‌آمد. به مسجد شاه عباس (مسجد شاه) در میدان نقش جهان نگاه کنید. در این مسجد هیچ ستون، ساختار و یا کاشی موازی و یا متقارن نیست. این عدم تقارن در معماری مسجد بسیار برجسته است و این ویژگی برای یک بنای شاهکار قدیمی بسیار عجیب است.

3. راز شمع در بنای پل خواجو به پایه‌های پل خواجو دقت کنید! این پل که بر روی زاینده‌رود و در میدان خواجو قرار دارد، دارای زاویه دیدی ۲۷ درجه به سمت جنوب است. با دقت بر روی پایه‌های پل، می‌توانید یک شمع کامل با شعله را مشاهده کنید! این شمع توسط معمار پل با دقتی بسیار زیاد ساخته شده و نشان‌دهنده مهارت و دانش او است.

پیشنهاد هنرسرا:  لیست 10 عدد از بهترین کارگاه قلمکاری در اصفهان

4. راز عقاب در بنای پل خواجو حالا چشمان خود را از پایین بردارید و به بالای پل نگاه کنید! با توجه به برجستگی‌های دو طرف پل و زوایای ساخت آن، پل به شکل یک عقاب در حال پرواز به نظر می‌رسد. این عقاب واقعی به نظر می‌رسد و نمایانگر عظمت و هنر معماری اصفهان است.

5. راز حمام شیخ بهایی حمام شیخ بهایی در خیابان عبدالرزاق، جنب بازار سنتی اصفهان قرار دارد. این حمام کوچک و آبی‌رنگ که اکنون متاسفانه خراب شده است، دارای سیستم گرمایشی منحصر به فردی بود. تنها با یک شمع آب خزینه گرم میشد. چیزی که همچنان ذهن مرا به خود مشغول کرده، گازی است که برای روشن ماندن شعله حمام استفاده می‌شد. این گاز از فاضلاب‌های قدیمی اصفهان به صورت مخروطی به سمت بالا هدایت می‌شد و با فشاری مناسب به سطح زمین می‌رسید.

6. راز شیخ الرئیس بوعلی سینا این قسمت ممکن است برای من جنجالی باشد، ولی با اطمینان اعلام می‌کنم که شیخ الرئیس ابوعلی سینا در اصفهان دفن شده است. محل دفن این دانشمند بزرگ در خیابان ابن سینا و در اتاق سمت راست است که اکنون محل استقرار فراشان است. بسیاری از اساتید فرهنگی اصفهان نیز این موضوع را تایید می‌کنند، هرچند کمتر به صورت عمومی بیان می‌شود. بوعلی سینا در سفر به علت بیماری در نزدیکی اصفهان فوت کرد و به همدان منتقل نشد. بنای یادبود او در همدان ساخته شده است، ولی دو شاگرد او به صورت غیررسمی او را در اصفهان دفن کردند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *